Svar till läsare


Ni läsare lämnar ju inte ibland någon adress som jag kan svara till, så lämnar en hög med svar här och hoppas att alla blir nöjda :)



Vilka hästar åkte ni med, Vad gjorde ni där och vad gjorde veterinären?

Hästarna vi åkte in med var Grey Cliff, Madicken och Fiffi. Resultatet blev lite blandat, vi röntgade bland annat madickens ena framben och kollade att allt stod rätt till.
Källberg  kollade mycket när vi sprang med hästarna, böjde några ben ett par extra gånger för att verligen se hur halt/ inte halt hästarna var. Han kände även igenom dem lite grann medans han fick information från oss varför/ hur länge hästarna hade varit dåliga.


Vad gör du på din praktik?
Jag gör en väldans massa olika saker. Jag har stalltjänst, det vill säga jobbar på morgonen med dem vanliga stall sysslorna, fodra, släppa ut ridskolehästar och privathästar, mockar några boxar, fodrar igen, sopar rent och förbereder för insläpp.
Jag har även hand en del om halthästarna, rider igång dem som behöver det och går på promenader i solskenet med dem som behöver sånt. Jag är med när veterinären, tandläkaren och equiterapeften är här och jobbar med våra hästar, lyssnar och lär mig.
Jag är mycket med ridlärarna, står med på lektioner och lär mig hur man lär ut på bästa sätt, även hur man lägger upp lektioner och får lite små tips varje dag.
Jag umgås med barnen i stallet, pysslar och friserar hästarna.
Jag jobbar ibland istället för ridlärarna.
Jag håller då och då i uppvärmningar på lektioner, för att öva.

Det är som sagt ridlärare jag vill bli så då anser jag att den perfekta praktikplatsen för mig är just på en ridskola, full med lärorika och inspirerande ridlärare. Om jag skulle inse att det inte är detta jag vill hålla på med, så har jag iallafall provat på.

Hur gammal är du?
Jag är 20 år.

Vem var igentligen suede, den bruna hästen?

Suede var jag medryttare på, hon var ett halvblod som stod i privatstallet.
Skötte och red henne flera dagar i veckan i ungefär 9 års tid, tills hon togs bort nu i februari, 23 år gammal.
Hoppas på att hennes ägare köper en ny häst så jag kan hjälpa till med den, då vårat samarbete var jätte fint och vi hade samma synsätt på hästhållning.

Är smokey din häst?
Smokey är en ridskolehäst och ägs av vansta stiftelsen. Jag tränar och tävlar mycket med honom, det är därför han är så omtalad här :)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0