Dressyr med cherona


Idag hade jag cherona och vi gav oss på ett 50 minuters dressyrpass.


I framridningen så red jag mycket tempoväxlingar, att hon tog framåtdrivande hjälper fort och förhållande hjälper precis lika kvickt. Om inte så förtydligade jag hjälperna enormt och upprepade sedan. Det blev bra fort!
Det stod även några hinder framme i en 3 kombi, dem använde jag flitit, inte till att hoppa över, utan till att snirkla runt och göra svaga framdelsvändningar runt dem, för att få henne allert för hjälperna.
Det fungerade bra, hon blev kvickare och kvickare.
Galopperade sedan igång henne, ökade på långsidorna och tog tillbaka ordentligt på kortsidorna, med så lite hand som möjligt.

Började övningarna med att rida galoppfattningar från skritt, galoppera ett halvt varv på fyrkanten för att sedan sakta av och fatta en gång till. Rullade på så tills hon gjorde det lydigt, då förkortade jag avstånden mellan fattningarna och avbrotten. Till slut kunde jag galoppera ett par steg för att sedan bara sitta tillbaka lite mer och sakta av till skritt utan travsteg imellan. Duktig C!

I travarbetet
red jag mest på fyrkanten, och tänkte på min sits, Att slappna av och att ha en korrekt handställning, samt vinkel i armbågen. Att ha ett stadigt tramp i stigbygeln och att skänkeln ligger stilla på sin plats hela tiden. När det gick bra fortsatte jag med att rida olika bågar längst med långsidorna för att försvåra lite. Mycket jobbigt tyckte cherona.
Det är just det som är nyckeln på den hästen, att sitta så stilla som möjligt. Hon är så pass ostadig själv så till slut blir hon också stilla och tar hjälperna snabbare.

Travade av när sitsen kändes lätt och hästen kändes följsam i bågarna.

Ett bra pass, c jobbade på fint och jag la upp passet bra efter hästen.






Kommentarer
Postat av: Anonym

Vem är cherona?? Vem äger henne? Hur gammal??

2011-04-01 @ 17:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0