Checklistan inför tävling

Här följer min checklista inför tävling, vad jag tycker är viktigt och vad jag ska tänka på på söndag.



 

- Plugga programmet. Se videos på youtube, hur gör andra? Vart kommer våra svårigheter/förtjänster att visas? Hur kan jag parera upp det? Har jag ridit programmet förut, hur gick det då, och varför?

-Ha ordning på pappren. Skriv ut startlistor, programmet, ryttarmeddelande och vägbeskrivning. Hästnummer? Hästens vacc.intyg. Mina licencer. Allt ned i en påse för sig= No stress på tävlingsdagen.

-Känna av hästen passen innan. Ha inte för stora krav. Rid som du gör på tävling och framridning, försök hitta en känsla som är lätt att känna igen sedan.

- Gör ett tidsschema för morgonen. När måste jag åka? Hur lång tid tar lastningen? Vill jag ha 10min att knoppa? Ska hästen äta frukost innan? Fixa transporten på morgonen? Gör ett tidschema och följ det, ha det gärna med så slipper du onödig stress.

- Framridning. Jag går en del med smokey innan för att han ska kunna spänna av något och har fått checka in omgivningen lite. Första klassens framridning vill jag minst ha 50 min på mig på bortaplan, för att få en avslappnad häst (haha eller lite mer än spänd fiol sträng iallafall!)

-Vem gör vad? ordna upp detta innan ni åker. Vem hjälper till med lastning? Vem kör? Vem håller hästen vid linding? Vem fotar och filmar, vem håller koll på tiden och tidsschemat? Ordna detta innan och det blir smidigare. Man behöver ett team.

-Följa magkänslan. Känns det högt på framhoppningen, be att få sänka och hoppa 2 språng för att hitta tillbaka, det gör ingenting. Behöver du kolla programmet en gång till, se till så att du får göra det.

- ha koll på tävlingsplatsen. Vart är in/ut släpp från banan? kolla upp det så slipper du pinsamma situationer.

- Att ha roligt och uppskatta dem ska hjälper dig/ hejar på dig. Vi är alla där för att det ska bli roligt och spännande.

- tappa inte tävlingsgnistan, ingen mins en fegis!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0