Dressyr med smock

Red smokey i specialen för åsa idag.
Vi red fram på utebanan, där han i vanligtvis brukar bli lite spänd och stark men idag var han fin!
Framme till handen och relativt jämn i sidorna, vänstern gick att jobba loss runt innerskänkeln utan protester.
Vi red lite fritt där, jag red dock mest runt på volt och gjorde tempoväxlingar för att kolla om gas och broms fungerade.


När vi gick in så jobbade vi med slutor. Först på volt, dem gick bra och han var fortfarande rund och fin i formen och mjuk i sidorna.
Sedan skulle vi rida slutor på långsidorna, då blev det massa missförstånd, han blev kortare och kortare i formen och tryckte in rumpan på honom mer och mer så till slut såg vi väll ut som en cirkus.

Jag försökte att rida in i slutorna som jag brukar, bara lägga om skänkeln och skolla ur innersdan med bra tryck bakifrån. Idag blev han helt till sig när jag försökte lossa innersidan och få honom rund och mest sprang iväg, varav jag fick känslan av att han inte flyttade alls då han var så otroligt fast i frampartiet.
Han blir lite uppstressad också när jag tar ihop honom mer och mer. haha stackars smokey!


Tills slut blev det lite bättre,
fortfarande kort i formen och spänd men han ställde iallafall.
Efter det så blev han som vanligt i vänstern, ville inte gå ut till yttertygeln, hugger sig fast/dyker osv.
Vi red då på volterna i galopp så jag försökte lägga ned honom och bara få tillbaka känslan vi hade från början av passet. Det blev bättre iallafall.


Jag fick lite väl långa tyglar idag, dock kom jag ned bra i sadeln.
Försökte jobba mycket med sätet när jag red tempoväxlingar i galoppen, på det sättet så får han inget att köra dragkamp med när han blir stark.
Det var en del att utreda idag, dom tex slutorna, det måste vi lösa till det bättre.
Annars var det kul att han var så fin och avslappnad redan från start, inte varje dag det händer! :)


En snutt från trav på volt. Lite lägre i formen och mindre tryck i traven än vanligt.
Otroligt nyttigt att se filmer på sig själv, mycket lättare att veta vad man gör bra och vad som absolut behöver jobbas på.


Kommentarer
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Han ser härlig ut :)

Kul och se er på klubb tävlingarna under hösten sen :)

2010-09-10 @ 23:11:51
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Åsa

Tycker alltid han går så fint när du rider honom. (:

skönt att han va så avslappnad ute, där kan han ju hitta massa läskiga grejer som han börjar att spänna sig över! (:

2010-09-11 @ 19:16:09
URL: http://jetsetare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0