Onsdags lektion

Jag red neo över bommar.
Och herregud vad länge sen det var jag red neo! Och det behövdes verkligen, skulle behöva rida honom mer för det är så sjukt mycket häst att rida ihop och hålla ordning på. Sjukt nyttigt, man fick verkligen tänka till.

Det började med att jag inte kunde ställa vänster. Haha, jag mindes honom mjukare i munnen också, han kanske var mer trimmad sist jag red honom.
Uppvärmningen kändes inte alls bra, han svarade inte för skänkeln och var klämmig = nacken kom upp och han slog sig fri lite titt som tätt.
Efter någon galopp så lossnade det och då blev han mjuk och jag kunde ha ihop honom mer mellan hand och skänkel.

Det bästa med neo är att
om du släpper skänkeln i ett enda tygeltag så kör han upp huvudet. Det går alltså inte att "dra ner huvudet på honom" utan man får hela tiden jobba fram till handen. Sjukt nyttigt och riktigt riktigt kul känsla när det lossnade.

Bommarna gick mycket bättre än jag trodde att det kulle göra!

Först travade vi över dem första, saktade av till skritt och sedan när dem gick avslappnade i skritt så trav över dem andra.
Detta gjorde han jätte bra när jag var klar innan och hade lång hals på honom. Riktigt fin.

Sedan drog hon ihop bommarna så att det blev två bommar på avstånd av 5 språng.
Så fick vi rulla över dem i båda varven.
Jag fokade mest på att lägga honom rätt och att han inte fick dra i väg.
Detta gick också riktigt bra, eftersom att jag var så koncentrerad på avståndet så fick han gå lite friare, men gick endå samlat , rund i formen eftersom att jag omedvetet samlade mycket med skänkeln.

Tycker att det var ett nyttigt pass, man behöver rida neo oftare, man lär sig mycket på honom.
Nej, det här var kul.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0