Fredag med suede

Idag har vi en engång släpat fram en avstånds övning!
Eftersom att jag vet själv att jag är totalt värdelös på att rida på bommar på böjt spår (3 bommar på voltspår i galopp) så tog vi lite sådant. 2,4m imellan brukar vara lagom.

Bommarna på långsidan har jag 3m imellan.

Jag rullade på i olika banor och efter uppvärmningen så följde hon med helt okej.
Jag tror att jag la henne rätt på varenda bom förutom en gång kanske.
Det har mycket att göra med om jag har henne klar i tid, men det är som sagt bara att öva.

Framridningen red jag mycket flyttande för skänkeln ut till yttertygeln både i trav och galopp, hon var väldigt fast i bogarna i dag så det beheövdes!
Hade aldrig kunnat rida på bommarna annars.

Och det märktes att hon fortfarande var fast i vänster bogen för i vänster varv över bommarna på böjt spår så vet jag inte hur många gånger jag gick över dem.
Första bommen godkänd, andra bommen genar hon innåt över, tredje bommen bankar jag på med inner och då KASTAR hon sig innåt, alltså MOT den drivande skänkeln.
Gud vad frustrerad jag blev.
Men vi kämpade på över bomhelvettet tills hon låg någorlunda i mitten på sista bommen.
Sjukt svårt!


Har mina misstankar om att jag släpper inner skänkeln lite också när jag går över bommarna, måste jobba mer på det. Annars skulle hon väll inte gena så sjukt mycket? Nej, jag måste nog ändra min ridning lite där tror jag.

Både jag och suede var helt slutkörda när vi kände oss klara. Det var ett nyttigt pass!


Dagens + var att det inte uppstod några problem på dem andra bommarna och lilla hindret ur kort anridnind.
Hon kastade sig inte iväg som hon brukar, och jag satt kvar i min position och väntade in avstånden.
På lilla hindret hade jag henne i en kort energisk galopp och var noga med att ytterbogen inte fick glida iväg.
Duktiga vi var! Ibland måste man ge lite eloge till sig själv, och det här gjorde vi riktigt bra!


En av våra gramanuteritter..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0