Tok tanten.



I Fredags så red jag suede, inne på pelham.


Jobbade över två små hinder på böjt spår, alltså markarbete.
Det var kul att rida idag, hon var fin! (sen att hon tycker att bommar är hysteriskt roligt att hoppa över är ju en annan sak)
Jag växlade mellan stora och korta distanser, ha henne rund och fri i formen.
Hon skötte sig bra och tog dem flesta hjälperna utan protester.
Hon blir stark efter om jag rider på större distans, men det är inte så mycket att göra åt, hon blir helt övertaggad helt enkelt.

Jag brukar lösa det genom att antingen släppa tyglarna (hon drar ner huvudet efter hindrena och liksom hänger i handen, samtidigt som hon drar iväg) då blir hon lite förvånad, tittar upp och gasar inte iväg.
Eller så jobbar jag igenom det, oftast på 10 meters volt, får henne rund osv.
Nackdelen med den andra lösningen är att hon gärna trycker ihop hela huvet i en liten boll och förlorar lite galopp.

Det var en rolig övning, och nyttigt för mig som fick hitta distanser på böjt spår och försöka få min galen panna att vänta på mina signaler i en jämn galopp.
Vi gjorde ett bra jobb tillsammans :)



Idag (lördag) så red vi ut på tredelat.
Herregud vad arg jag blev på henne påvägen till grusvägen som man galoppera på.
Ursch, hon var så dum! Hoppade och hade sig, eller så ville hon vända hemåt, HELA tiden. Noll i framåt bjudning.
Sen, när vi kom till katte nej då jävlar vart det fart. Fick göra halt ett flertal gånger för att hon höll på att sticka ifrån mig. Galen häst!

Man gör en halvhalt. Reaktionen ifrån suede är att dra emot handen och gasa lite till.
Man tar två kraftiga halvhalter. Hon ruskar på huvet och drar mot handen igen.

så höll vi på, kul va?

Det skummaste var att hon skötte sig exemplariskt påväg hem, då det är mycket mer galopp (grusväg+ ingen snö = skitbra underlag)
Hon var pigg, men rundade endå av i formen och tuggade lite förnöjt på bettet. Tog halvhalterna och saktade av när jag bad henne.
SKIT SKUMT?

Hon brukar vara helt galen hemåt då hon vet vart det brukar vara galopp...
Aja, tok tanten gör mig fortfarande förvånad vid varje uteritt. herregud...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0