Onsdagens ridning


Red suede inne på pelham, 30 min intensivt.


Hon var fin idag! Kunde plocka upp henne rundare i formen och behålla bjudningen större delar av passet.
Idag red jag mestadels på volt och jobbade på att ha henne urskållad i innersidan men endå få med ytterbak/hela yttersidan som gärna sladdar ut.
Efter lite rättningar så tog hon små hjälper på rätt sätt och arbetade på bra.

Avslutade lite med fattningar på raktspår, att hon inte får skjuta ut bogarna eller rumpan i fattninge + bibehålla formen. Red både höger och vänster fattningar åt båda hållen, hon fattar lydigt iallafall.
Det man får tänka på är att man måste ha en mjuk innersida och ha henne riktigt rund in i galoppen, annars orkar hon inte och spänner till.
När hon gjorde det bra så slutade vi :)

Hon var riktigt fin idag! Det är kul att rida henne när hon är lite piggare än vanligt, man får så mycket mer tryck i gångarterna och det är lättare att jobba henne när hon har lite frammåtbjudning i bagaget.



Min lektion för Åsa, red Fit for fight (fiffi)
Jag tycker verkligen om den här hästen!
Det finnas så mycket att jobba på och förbättra men hon har potential.

Sen att hon är lite surmärr ibland när hon tycker att man kräver för mycket ( som att gå in i korrekt framdelsvändning, nej det går inte, då sätter jag ut hela arslet mot skänkeln och grimaserar).
Jag höll henne tillbaka stora delar av passet, just för att få kontroll på tempot då hon mer än gärna smyg älgar iväg. I slutet vart hon lite trött så då fick jag länga ut halsen bitvis för att sedan ta tillbaka igen. Hon har inte muskler än att gå så samlat i längre stunder, men det kommer säkert.

Sen är det stor skillnad på henne när hon inte orkar och när hon bara ska stoa sig eller testa.
Som i traven i höger varv, man går på volt och plockar upp formen lite, sätter henne lite mer i uppförsbacke och behåller takten. Då helt plötsligt är det galopp i varannat steg, sen skritt och sen galopp sen ett steg i trav, sen galopp igen... Och allt för att bara testa?
Men med ston är det nästan ingen ide att bli arg, man får mer banka till henne en gång så att hon slutar tramsa runt i sin skumma gångart ala speciale..

Nej, men jag tycker om fiffi, hon har roliga gångarter som man kan jobba utifrån och hon är känslig.
Jag satt helt okej på henne idag, får sträcka upp mig lite imellanåt i traven men annars kommer man ner bra på henne.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fiffi är finast! :) :)

2010-03-25 @ 13:10:24
URL: http://maooowlin.blogg.se/
Postat av: fridan

tror de kommer gå kanon :D:D



härlig bilden är överst i detta inlägg!

2010-03-25 @ 22:47:07
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Camilla

jo fifi e lite jobbig på det sättet, att hitta på sätt att komma undan, och när man lyckas rama in henne, håla ihop henne så börjar hon med en ny grej: anfalla andra hästar! Ok att hon har varit sur osv, men att ANFALLA andra hästar- dte har hon aldreig gjort förut! Hon har exploderat rätt mycket för mig oxå- när jag har samlat och tryckt på henne för mycket :p

Det e en mycket fin häst och det tog ett bra tag för mig att lära mig att sitta ned på henne- nu går dte hyfsat men jag behöver öva mera på henne:) växla mellan henne och Viola och Laura är rätt bra -känsliga hästar ,med humlr- för Laura gisses vilken bortskämd LATMASK det är!!hihi Hon e värst- Viola gillar att jobba- man ska bara få henne att förstå och tycka dte e kul ;) ååå Vill rida imorgon ! hoppas jag mår toppen imorgon!!!



Kram på dig!!

2010-03-26 @ 00:43:29
URL: http://engstrom.webb.se
Postat av: Camilla

förresten kolla min hemsida nu ;)

2010-03-26 @ 00:45:17
URL: http://engstrom.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0