uppdatering uppdatering


Hej på er.

I tisdags så hade jag suede.
Bestämde mig fort för att rida ut då jag var i stallet tidigt (lika bra att passa på)
Vi red lite på ängarna, då hon inte är ordentligt broddad runt om så är det på tok för halt att hålla sig till grusvägarna.

Min tanke var att variera galoppen lite och bara checka av att gas och broms fungerade. Det ändrade vi fort på då första försöket till ett galoppombyte vart katastrof.
Så, uteritten bestod av att jag red runt på en stor volt, och la in små volter utåt och gjorde byten tills dem satt.
Det blir lätt så att när vi är ute så tappar hon koncentrationen och hoppar lite med bakdelen. Inte så lätt att försöka sätta ett byte när ytterbogen är på väg in i stallet.

När jag hade satt 5 byten så bytte jag varv och gjorde samma övning åt andra hållet.
Där var hon också okoncentrerad till en början men skärpte sig snart när hon kände igen övningen. (Hästar är mycket smartare än vi tror, dem lär sig fort vad vi vill ha ut av dem och dem flesta gör alltid sitt bästa för att förstå och vara till lags)

Det var inte alls lika mycket snö på ängen som sist jag var där, nu var det upp till kotorna på henne, sist var det kanske i knä höjd.
Man får tänka rätt mycket på att skritta dem emellanåt när man jobbar dem ute, det är lätt att man glömmer bort att det nästan tar mer på dem ute än inne.
Men, är helt klart nöjd med suede idag.



Igår, onsdag så red jag lektion och jag red Fiffi.
Övningarna var mycket lösgjörande, som tex. skänkel vikningar i galopp och trav varvat med framdelsvändningar.
Redan från start så såg jag till att hon inte fick lägga sig för mycket i handen(som hon gärna gör) och så fort hon ville öka så tog jag tillbaka ett snäpp till, för att sedan låta henne gå fram som belöning.

Jag rider gärna så på hästar som ligger på för att visa att jag bestämmer tempot. Låter man dem dra iväg med en så slutar det oftast med att man får en stark häst som inte riktigt svarar på tillbakatag resten av lektionen.

Fiffi kändes fin, hon är lite stel men försöker så gott hon kan att vara till lags. Ber man henne att runda av formen lite efter en galoppfattning så gör hon det.
Lite protester vart det när jag tog upp henne lite i formen i galoppen och satte henne mer på bakbenen än tidigare. Men även där så anpassade hon sig efter två försök och jobbade på bra i en högre form (utan att ligga på)

Både jag och åsa var överens om att det gick riktigt bra idag.
Det är synd att hon inte får hoppa högt så ofta, annars hade hon vart en kanon häst att rida i specialen.
Hon är en fin häst fiffi, iallafall snygg att se på då hon är väldigt högrest.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0