Torsdag- första träningen för terminen

Igår var ju då maskeraden, för att sammanfatta det lite så vart vi etta i tidshoppningen och tvåa i maskerad tävlingen, (kan det bli bättre?)

Smockan var spänd, han visste att det var något på gång med alla fjädrar och kroppsmålningar han hade på sig.
Men endå förvånansvärt snäll med tanke på hur jag såg ut när jag kom in med sadeln ( för en bättre upp fattning- se videosarna på sariih.blogg.se)

Och ja, han var spänd hela banan, men gjorde endå det han skulle. Därför hade jag honom lite extra kort idag (extremt mellan hand och skänkel-metoden), och nej han rundar inte av i sprången någonstans.
Sista hindret totalkvaddar vi totalt, då jag såg ett stort avstånd, valde att ta ihop honom så att han skulle få ta ett språng till (man vet aldrig, han kan lika gärna lägga på en tvärnit när han är spänd) men min häst protesterade lite, drog tyglarna och hoppade av, typ i hindret. menmen, elin red som en galen jude (haha woho!) och vi kirrade vinsten endå :)



Åter till nuet:
Idag har jag ridit både smokey och Suede.

Suede:
Red jag inne. Hon har gått överaskande bra i jul, haha men det vände idag!
Hon ville inte vara eftergiven, tog varje chans till att öka och spjärnade allt vad hon kunde.
Nej men vi kan säga att mina mål för dagens ridning la jag ned efter 2 varv i trav åt varje håll.
När hon är så här mupp i huvet så kan man inte få ut något ordentlig av henne, det ger varken mig eller henne något.
Så, till slut efter 30 minuters böjning och diverse lösgjörande försök till övningar så kunde vi uppfylla dagens mål.
Att trava 3 varv åt varje håll i en något sånär eftergiven, rund form. utan damp utbrott, försök till galopp, försök till halt, försök till att putta in bakdelen, försök till att slita tyglarna ur händerna på sariih, osv.
Alltså, inga volter inget jobbigt, bara 3 enkla varv på fyrkanten utan damp.
Vi lyckades = YES!
Haha och jag mitt dumass, som hade planer på att starta lite dressyrtävlingar på henne i vår för att hon går så bra nu, haha ja där fick jag. :)


Smokey:

Smokey jobbade jag på som vanligt idag, mycket lång och bakom i formen från början, böjde mycket (mycket ledande tygeltag) och verkligen få honom avslappnad och att söka sig nedåt/frammåt.
Lyckades helt okej, galoppen idag vart också bra, fick ta ihop honom utan att han började skjuta ut högerbogen och tjaffsa med att hänga i innertygeln. Fin i uppvärmningen helt enkelt!
När vi kom till lite övningar på volt så drog det några snöras, han flippade helt och spände sig i kanske 7 minuter, sen återgick han till arbetet och blev fin igen.
Idag fick jag till världens längning! Inte alls berred på det, uppgiften var bara en mellantrav på diagonalen, men ojoj vad han skjöt på! Både åsa och jag bara såg på varandra efteråt och visste inte riktigt vad vi skulle säga. haha! så det kan bli!

Nej, men helt lyckad första träning för i år, det bådar gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0