Det går bra nu



Tisdagen red jag dressyr på suede, kanske 40 min allt som allt.
Hon var väldigt på idag och låg i handen det tog ett tag att få henne att ta halvhalterna genom hela kroppen.
Hon är en fuskare när det gäller halvhalter, hon kortar mest upp formen och är man inte riktigt med så känner man knappt att hon inte bromsar upp överhuvud taget.
Så, mycket övergångar i början av passet, när bromsen fungerade gick vi över till lite lösgörande i sidorna, skänkelvikningar och öppna på raktspår.
Efter diverse försök till galoppfattningar så fann hon sig i övningarna och vart rätt trevlig att sitta på.
Red dock på pelhammet idag som jag inte har gjort på ett tag, då blir jag lätt lite ringrostig och kommer inte riktigt på hur jag ska lossa.
För att summera det hela så gick det helt okej idag.




Onsdagen kom och det inbär min lektion för Åsa. Den här gången var det hoppning och jag red fiffi igen.
Banan såg ut såhär:



Alltså, en snäll övning med mycket lydnad, såhär i början på terminen.
Fiffi tyckte det var lite jobbigt med studsen men annars så hoppade hon upp sig riktigt bra och fick fina språng.
Jag såg helt okej avstånd och det var lite kul att hoppa idag faktiskt.


Med fiffi behöver jag jobba mer på att kunna variera sprången, hon är lite off för skänkeln emellanåt och man skulle kunna önska att hon svarade fortare.
Sådan märktes i slutet när jag såg lång distans och drev på lite, hon svarade inte riktigt så jag vart tvungen att ta ihop henne på kort distans istället.
Som jag har sagt tidigare, om hon skulle få hoppa mer och högre skulle jag inte tveka att rida henne mer, det är en riktigt fin häst att både rida på marken och att hoppa.


Kom även på efter halva lektionen varför jag inte riktigt hängde med i sprången lika fort som jag ville, jag hade helt enkelt för långa läder.
Kortade 2 hål, och vips så fungerade allt. Hon hoppar upp sig såpass även fast det bara ligger runt 80, så hänger man inte riktigt med ibland.

Men, ibland så behövs bara så små lösningar som 2 hål upp på varje sida :)



Kommentarer
Postat av: Camilla

Hej!



jo det har varit lite dåligt med uppdateringar! ska skriva där e tanken- har du koll /minne över hur vi hoppade första dagen på julkursen? minns att vi travde mellan kornerna och böt varv ny galopp osv, oxern och studdsen, men sen då? hm...



Fifi kan riktigt skjuta till i ryggen på låg höjd- jag märkte det i höstas ;) och man måste rida heeeela tiden och när man e på henne hela tiden så blir hon "nipprig" till slut att när man vill bara "åka med" henne i galoppen så börjar hon se spöken för att man har släppt fram henne för mycket hehe Det e en riktigt fin häst :) Känslig och har humör som kan få en noshörning att rodna ibland om man e för jobbig mot henne :p

2010-01-21 @ 14:12:14
URL: http://engstrom.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0