Onsdag

Idag innebar min onsdag ett pass med suede och  en hopplektion på ridskolehäst.



Suede red jag inne i kanske 35 min.
Hade ångest innan om jag skulle trimma igenom på tränsbett eller om jag skulle rida lite skolor på pelhamet.
Det är en sån sjuk skillnad på hästen nämligen på olika bett, så man får välja bett efter övning helt enkelt.
Menmen duktig som man försöker vara så tog jag tränsbettet.

Rund och fin i formen från början, inte så stark i höger som tidigare veckor (!)
I galoppen fick jag morra lite åt henne så att hon koncentrerade sig på mig och inte på snöhögarna som hade letat sig in i ridhuset. När jag hade fått en lösgjord häst i ballans i galopp så kom en ridgrupp in och skulle bygga.
haha POFF, där försvann den fina hästen + mitt tålamod.

Jag avslutade lite lätt på volt och gick in sen.
Jag vet själv att det inte är någon idé att fortsätta när hon har fått ideér i huvet. TokTanten<3



Lektion, hoppning, på Lewi.
Lewi är rolig att hoppa/rida tycker jag!.. eller så är det för att det har gått bra dem gångerna jag har ridit hehe. Det är nog en bidragande faktor iallafall.

Han suger tag i hindrena på rätt sätt, och det är nyttigt för mig att rida olika typer av hästar i hoppningen.


Lewi och Smokey är så olika i munnen, Smokey måste man vara mjuk och följsam på, erbjuda ett ytterst litet stöd om han skulle vilja ha det och vara snabb framme om han skulle bli osäker på sig själv.

Lewi tappar istället suget och energin om man släpper för mycket i munnen.
Han behöver ett stöd och någon som reglerar sprången och sätter avsprång åt honom. Han faller lätt isär och blir lång och slö..

Men! Det gick bra idag, jag fick inte med yttersidan riktigt i vänster varvet så vi gled ut lite mot kombinationen, men jag räddade upp det rätt bra genom att lägga till ett språng.
Hoppade upp sig fint :)

Oooch bara för att jag vet att ni avgudar mina paintskills så, här har ni banan:


En enkel övning där man får jobba mycket med skänklarna för att komma rätt, ha ut  dem fort på yttertygeln och bibehålla rytm och ballans genom banan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0