Dressyr träning med smokey


Red smokey i onsdagsgruppen för Åsa idag.

Det var mycket jag fick jobba på idag för att få fram honom, Han var redan från start sjukt "hängig" i vänstern.
Åsa sa att det inte syntes så mycket och att det var bra att han inte blev så kort i halsen när jag lossade, så det var ju positivt.


Galopparbetet
försökte jag få en lätt kontakt på honom och att han väntar på mig och inte kör sitt race i fullt ös.
Så, alltså mycket tempoväxlingar och att han verkligen svarade.


Fick banka till några gånger så att han lyssnade för ytterskänkeln (glider ju ut helt sjukt med bogarna). Det är svårt att rida med fina hjälper utan sporrar, då han ibland lixom ignorerar vad jag ber honom att göra. Men allt sitter ju i bogarna och sidorna på honom så när han kom ut och axepterade skänkeln så blev han genast fin i munnen. Det hänger ihop.


Övningarna var mycket på volt igen, men det är nyttigt tycker jag. Inte så ofta som lektionerna baseras på voltspåret (iallafall inte i vår grupp) så det är kul tycker jag.


Det finns så mycket att tänka på, Att ytterbogen följer med, Att mesta stödet är på yttertygeln och att dem lyssnar och är urskollade runt innerskänkeln. Samt inte välter innåt. HAHA och det är bara hästen!
Sen ska du sitta mitt i sadeln, ha vikten något innåt, inte falla fram,Rida mycket för skänkeln och inte välta utåt/innåt. Knepigt det där..


Jag fick lite cred för min sits idag, skönt med lite feedback. Måste titta upp mer och kanske undvika att vrida skallen av mig på volterna (har en tendens att se lite väl långt fram). Annrs så föll jag inte ut i vänstervarvet, som jag brukar utan satt rakt i mellandelen. yey!


Det var kul och svårt då smokey inte var riktigt med på noterna från början, desto mer pyssel för mig - men sånt är bara roligt! :)

Kommentarer
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

sv: Ja verkligen, han tycker de är kul också :D

2010-08-26 @ 11:50:38
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Anonym

:D

2010-08-26 @ 13:20:42
URL: http://maooowlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0