Måndag

Red ut på suede runt en timma.
Det var jätte härligt, fint väder, bra underlag osv. nästan all snö är borta nu så då är grusvägarna perfekta för galoppjobb (om det inte är underminerat förståss).

Provade ett nytt bett att rida ut på idag (suede är inte den lättaste i munnen att rida ut på, dock har jag kämpat på på 3 delat tränsbett ett par år och överlevt), ett jaktbett.
Jag var lite skeptisk först, vet att det är ett av dem skarpaste betten, men eftersom att suede går rätt schysst på raka bett så var det kanske värt att testa.

Å herregud mattias släng i väggen- im in love.
Det var så otroligt bekvämt! kunde rida henne i rund, avslappnad form hela uteritten utan massa bångstyriga påhitt och försök till att ruska tyglarna ur händerna på mig.
Kunde rida på lite halvglappande tyglar med mjuk mjuk kontakt, och vart hon lite stark så tog jag en mjuk halvhalt och hon kom tillbaka på engång.

Jag var helt chockad kan jag ju erkänna. Utmanade bettet lite genom att stå upp och låta henne galoppera på, sen ta tillbaka 4 språng, galoppera på 5 språng, ta tillbaka 4 osv.
Och allt bara flöt på, lugnt, på tygeln.

Helt sjukt.
Är rätt sugen på att testa det igen.




Var även inne hos smokey en timma och pysslade med honom.
Tvättade svansen och gjorde rent såret och sånt.
Det ser ut att börja läka nu, han är inte lika trädstam tjock i benet utan mer baseballträ.
Har även startat projekt hårfällning dag 1.
Tog en piggborste och röjde runt kanske en kvart på varje sida på honom, för att sedan rykta bort all stöv som kom fram. Det är helt sjukt hur mycket hår jag fick bort från honom, sen kollar man på smokey, det är minst 4 gånger mer kvar...
Ska göra om proceduren imorgon också var tanken.
Han såg pigg och glad ut förövrigt, kul med lite sällskap kanske :)
<3

Kommentarer
Postat av: fridan

jaag meeeed :D vill inte att det ska ta slut, kommer ju dröjja ett tag inann säsong 2 visas :)



åh, bra med bettet. för även om det är skarpare så behövde du ju inte använda det så mkt!! :) hellre kunna ta mjuka förhållningar än behöva slita och dra!!

2010-04-13 @ 12:27:45
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Freddi

SV; Åh, tack så jättemycket! Jag blir verkligen jätteglad över att höra det! :D:D (<-- hittar ingen gladare gubbe, så det får bli denna vanliga, med lite + då! ;D) Gillar din blogg också, speciellt så tycker jag att din svarta skäck är helt underbar!



Bettet är aldrig skarpare än handen som håller i det, det tror jag på! :) Det är alltid bra att vara skeptisk, men ibland så måste man göra undantag. Då kan det ju funka så bra som det verkar ha gjort för er! :D

2010-04-13 @ 19:40:44
URL: http://fkallstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0