Torsdag

Ja, detta är en ridblogg så; här kommer första updateringen på träningsfronten!


Suede:
När jag kom till stallet idag så var det nästintill snöstorm = inte rida ut.
I ridhuset var varenda dressyrtant bänkad, och suede är ju lite känslig för väder (blir otroligt spänd), så nejtack där tänkte jag inte flänga omkring.

Jag valde idag att longera i tältet (ett annat ridhus på anläggningen med en tältduk spänt draget istället för väggar. Där kan det ´låta lite om det blåser och hästarna kan vara lite skärrade där vintertid)
Varför jag valde att longera där istället för att rida var att jag redan visste att jag aldrig skulle kunna få en avslappnad häst idag och komma till ridning. Då är det lika bra att stå på marken och försöka inverka lite därifrån.

Idag Tränade vi lite på fattningar. Jag försökte få henne att fatta galopp utan att spjärna mot snodden, som hon gärna gör. Efter ett tag, när hon hade kollat färdigt på diverse snöhögar (som hade lyckats smita in mellan portarna), så gick det rätt okej. Vi strävar fortfarande efter en mer eftergiven form io fattning och i dem första sprången i galoppen.
Traven var riktig bra idag, hon kortar sig istället för att sakta av direkt när man ger kommando, och länger ut hela kroppen när man ber henne att öka på lite.
Duktig häst idag!
Jag har henne på lördag också, då ska jag och mattias tolka hela dagen :)
Ska se till att få lite foton på det.


Specialen
Jag red smokey idag. Det var sista gången för terminen så vi röstade fram att vi ville hoppa.
Jag gick in med inställningen att om jag sitter kvar efter uppvärmningen ska jag vara nöjd (då det hade blåst rejält när jag longerade suede, och smokey är en riktig hare)
Men det gick förvånansvärt bra!
Dock vääligt späng i genomsnitt, rundade inte av i sprången förens sista banan.
Men jag är nöjd med dagens träning endå, Han hade kunnat flippa ur totalt, det hade varit såå honom.
Nackdelen med att han blir så spänd är att man inte kommer till ridning.
När han blir spänd så måste jag först lossa honom i munnen, annars inverkar inte skänkeln.
Därefter blir han totalt tvärtom, Han knycklar ihop huvudet och halsen blir ungefär 1milimeter lång.
Han sänker ryggen och får någon slags kamelgalopp (som min tränare säger haha).
Då, försöker man så gott det går att lätta på handen och få upp och fram nosen utan att han ska bli spänd och spjärna igen. Denna metod gick till slut i slutet, då uppgifterna vart för avancerade för honom att glo och spänna sig för saker.

Föresten så var han helt sjuuukt pigg! När vi startade med att värma på två små hinder på långsidan så drog han mig ur sadeln rätt rejält över insprånget ett flertal gånger! Haha bus smockan!
Han har nog inte hoppat så mycket på ett tag känns det som. Helt överlycklig ko :)


Min utveckling
Det jag behöver förbättra är att fatta beslut tidigare, att ska han ut för skänkeln direkt efter hinder så är det så.
Inte sitta och smyg dra i yttertygeln utan att använda inner skänkel.
Det ska jag försöka träna upp lite i jul.

Jag behöver även bli starkare i mitt överliv mellan hinder.
Min skänkel och hand är väldigt bra, dem behöver jag inte tänka på så mycket.
Kanske ha lite lägre hand imellan åt och inte kontrollera sprången så mycket.
Min sits över hinder och i landing är riktigt bra. Jag skulle kunna ha en mer korrekt sits i avsprång, men det är något jag får jobba upp bitvis för sådant tar tid att ändra.

Jag ser avstånd rätt bra nu, det har jag utvecklat och satsat på detta år, mestadels med suede och en flertal bomövningar (fråga henne, hon är nog sjukt trött på alla dessa markarbetspass jag har lagt in i år!)

Ja, det var nog allt ifrån kvällens träning.



Kommentarer
Postat av: Camilla

men hallå! du har inte skrivit om hoppkursen :(

jag hade ju hoppats att du hade skrivit lite där va.. typ hur banan var första dagen... haha förösker komma på hur vi sjutton hoppade! =)

/Camilla

2009-12-30 @ 23:19:49
URL: http://engstrom.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0